Creatie - een overzicht van het scheppingsproces
De scheppingsproces van de vier werelden in de Kabbala - Atzilut, Briah, Yetzirah en Assiya - is een oneindig en continu proces dat niet door tijd en ruimte wordt begrensd. Het was, is en zal zijn.
De wereld van Atzilut is de eerste van deze vier werelden, ook wel de "wereld van nabijheid" genoemd. Het is de wereld waar de goddelijke eigenschappen het meest duidelijk worden geopenbaard. Het is in Atzilut waar het goddelijke licht voor het eerst op een georganiseerde manier wordt geopenbaard, als een systeem van tien Sefirot (Goddelijke attributen). |
De volgende wereld, Briah, wordt vaak aangeduid als de "wereld van schepping". In Briah wordt de essentie van de sefirot van Atzilut omgezet in daadwerkelijke schepping. In deze wereld wordt de blauwdruk voor alle fysieke vormen gemaakt en worden alle concepten en ideeën in hun potentieel gemanifesteerd.
De derde wereld, Yetzirah, wordt de "wereld van formatie" genoemd. Hier worden de ideeën en concepten van Briah geformuleerd in hun uiteindelijke vorm en structuur. Yetzirah is de wereld waarin de spirituele krachten die de fysieke wereld regeren, hun oorsprong vinden.
Tot slot is er de wereld van Assiya, ook wel de "wereld van actie" genoemd. In deze wereld worden alle concepten en ideeën van de vorige werelden omgezet in fysieke vormen. Het is de wereld waarin alle levende wezens, objecten en de fysieke realiteit zoals wij die kennen, bestaan.
Het is belangrijk om te begrijpen dat deze vier werelden niet als losstaande entiteiten bestaan. Ze zijn onderling verbonden en vormen samen een continuüm van spirituele evolutie en manifestatie. Hoewel deze schepping ooit plaatsvond, gebeurt het nog steeds in elk moment van tijd en ruimte, en zal het blijven gebeuren. Dit wordt aangeduid als de voortdurende schepping. In de Kabbala wordt dit idee van de voortdurende schepping geassocieerd met de Sefira van Keter, die het hoogste punt van de sefirotische boom is en vaak wordt geassocieerd met de Goddelijke wil.
Het is deze goddelijke wil die de schepping in beweging houdt en de energie levert voor de voortdurende evolutie van de vier werelden.
De derde wereld, Yetzirah, wordt de "wereld van formatie" genoemd. Hier worden de ideeën en concepten van Briah geformuleerd in hun uiteindelijke vorm en structuur. Yetzirah is de wereld waarin de spirituele krachten die de fysieke wereld regeren, hun oorsprong vinden.
Tot slot is er de wereld van Assiya, ook wel de "wereld van actie" genoemd. In deze wereld worden alle concepten en ideeën van de vorige werelden omgezet in fysieke vormen. Het is de wereld waarin alle levende wezens, objecten en de fysieke realiteit zoals wij die kennen, bestaan.
Het is belangrijk om te begrijpen dat deze vier werelden niet als losstaande entiteiten bestaan. Ze zijn onderling verbonden en vormen samen een continuüm van spirituele evolutie en manifestatie. Hoewel deze schepping ooit plaatsvond, gebeurt het nog steeds in elk moment van tijd en ruimte, en zal het blijven gebeuren. Dit wordt aangeduid als de voortdurende schepping. In de Kabbala wordt dit idee van de voortdurende schepping geassocieerd met de Sefira van Keter, die het hoogste punt van de sefirotische boom is en vaak wordt geassocieerd met de Goddelijke wil.
Het is deze goddelijke wil die de schepping in beweging houdt en de energie levert voor de voortdurende evolutie van de vier werelden.