Toe Biesjwat, nieuwejaar der bomen.
Rond eind januari viert de Joodse gemeenschap wereldwijd het bijzondere feest van Toe Biesjwat, bekend als het nieuwjaar der bomen, dat samenvalt met de 15de van de maand Sjwat. Dit feest, dat diepe wortels heeft in de Joodse traditie, gaat veel verder dan alleen het vieren van de natuur; het is een tijd waarin de connectie tussen mens, boom en aarde wordt geëerd. Het is een dag gevuld met het planten van bomen, het genieten van fruit, het drinken van wijn en het uitspreken van zegeningen, waarbij elke handeling een diepere spirituele betekenis draagt
De oorsprong van Toe Biesjwat ligt in de Misjna, waar het wordt genoemd als één van de vier nieuwjaarsvieringen. Interessant genoeg focust Toe Biesjwat zich op de 'Ielan', de fruitboom, en wordt het beschouwd als het hoofd van het jaar voor deze specifieke boom. Dit onderscheidt het van andere nieuwjaarsvieringen, die zich richten op andere aspecten van de natuurlijke en spirituele wereld.
Historisch gezien was Toe Biesjwat een bescheiden feest, maar in de 18e eeuw onderging het een significante verandering. Met de opkomst van het Sabbatianisme en later het Chassidisme, werd de mystieke betekenis van dit feest meer toegankelijk en kreeg het een diepere spirituele dimensie. Toe Biesjwat transformeerde van een eenvoudige viering van fruit eten naar een avond van spirituele verdieping, vergelijkbaar met de Seideravond van Pesach , inclusief een Hagadda (soort draaiboek) die de volgorde van de vieringen specificeert. |
De Kabbala benadert Toe Biesjwat door de metafoor van de fruitboom op verschillende niveaus te onderzoeken: letterlijk, impliciet, als parabel en als een verborgen geheim. Deze benadering verrijkt de ervaring van Toe Biesjwat, waardoor het niet alleen een viering van de natuurlijke wereld is, maar ook een moment van reflectie op onze innerlijke wereld en onze connectie met het Oneindige Licht.
Tijdens de Seideravond van Toe Biesjwat worden drie spirituele stadia verkend, elk gesymboliseerd door verschillende soorten fruit en wijn. Deze stadia vertegenwoordigen de verschillende aspecten van de realiteit, variërend van eenheid en harmonie tot de uitdagingen en conflicten van onze fysieke wereld. Het is een moment om stil te staan bij de complexiteit van onze ervaringen en hoe deze ons vormen en leiden.
Tijdens de Seideravond van Toe Biesjwat worden drie spirituele stadia verkend, elk gesymboliseerd door verschillende soorten fruit en wijn. Deze stadia vertegenwoordigen de verschillende aspecten van de realiteit, variërend van eenheid en harmonie tot de uitdagingen en conflicten van onze fysieke wereld. Het is een moment om stil te staan bij de complexiteit van onze ervaringen en hoe deze ons vormen en leiden.
|
Interessant is de symboliek van de boom in de Hebreeuwse taal, waar 'Ets', het woord voor boom, ook verwijst naar 'advies'. Dit versterkt het idee van de boom als een bron van wijsheid, een symbool dat we in vele culturen terugzien.
Toe Biesjwat vraagt ons om ons open te stellen voor de wijsheid van de natuur, in het bijzonder de 'moeder der bomen', de Levensboom. |
Toe Biesjwat is dus meer dan een viering; het is een uitnodiging om dieper na te denken over onze relatie met de natuur, onze spirituele reis en de lessen die we kunnen leren van de natuurlijke wereld om ons heen. Het is een moment om ons te verbinden met de cycli van het leven en de verborgen wijsheid die daarin besloten ligt.