Jom Kipoer - Van verzoening naar verbinding
In de overgang van de zomer naar de herfst, in de maand Tisjrei (september-oktober), bevinden we ons in een bijzondere periode van 22 dagen, een tijd die begint met Rosj HaSjana en culmineert in een reeks vieringen en reflecties die mensen dichter bij hun innerlijke spiritualiteit brengen. Deze periode is als een reis die in twee hoofdfasen is verdeeld: de eerste tien dagen, bekend als de dagen van inkeer, die culmineren in Jom Kipoer, en de daaropvolgende twaalf dagen die het feest van Soekot en de viering van het einde en het nieuwe begin van de Thora-lezing markeren.
In deze tijd van introspectie en vernieuwing, wordt Jom Kipoer, de Grote Verzoendag, gezien als een cruciaal moment waarop individuen worden uitgenodigd om te werken aan de Linker Lijn, een concept uit de kabbalistische en chassidische tradities. Dit werk is een manifestatie van de menselijke wil, die zowel goed als kwaad kan bevatten, en streeft naar een harmonieuzere balans met de Rechter Lijn, een proces dat aanzienlijke inspanning en toewijding vereist.
Deze tradities halen inspiratie uit een passage uit Het Hooglied 2:6, die de dynamiek tussen de Rechter en Linker Lijn illustreert, en benadrukken het belang van het streven naar een evenwicht tussen deze twee krachten, een streven dat centraal staat in de viering van Jom Kipoer. In deze context is het belangrijk om te erkennen dat het werk van de wil een eerste stap vereist: het vermogen om tijdelijk los te komen van de wereld van materie, om een ruimte van grotere helderheid en verbinding te betreden. Het is een uitnodiging om voorbij de illusies van de fysieke wereld te kijken, naar een rijk van diepere waarheid en harmonie. |
De wereld waarin we leven, een wereld van verwarring, pijn, honger en lijden, wordt vaak gezien als een illusie van materie. De ware levenskracht bereikt ons vanuit een hogere wereld, een wereld van waarheid, een metafysische wereld van overvloed en goedheid. Dit wordt benadrukt in de Thora, waar staat: "De mens leeft niet van brood alleen, maar van alles wat uit de mond van de Heer komt" (Deuteronomium 8:3). Volgens de heilige Ari wordt dit vers uitgelegd als het idee dat de levenskracht van een persoon afkomstig is van de hogere werelden via spirituele kanalen. Wanneer we ons spiritueel gedragen, op een manier van vreugde, onvoorwaardelijke liefde en altruïsme, komt deze invloed onbeperkt tot ons. Wanneer we ons op een ongepaste manier gedragen, worden deze kanalen geblokkeerd.
De Ari legt uit dat op Jom Kipoer een directe verbinding wordt gecreëerd tussen onze wereld, het rijk van Malkhut, en de bron van invloed, bekend als het rijk van Binah. Daarom wordt Jom Kipoer ook in het meervoud genoemd, omdat op deze dag, eens per jaar, alle drie de dimensies - de wereld van materiële illusie, de spirituele kanalen van invloed, en de wereld van waarheid, de bron van leven (het rijk van Binah) - samenkomen.
Terwijl we deze heilige dag naderen, worden we allemaal, ongeacht onze achtergrond of overtuigingen, uitgenodigd om deel te nemen aan dit diepgaande werk, een kans om een betere balans en harmonie in onszelf en in de wereld te bevorderen, een streven dat de kern vormt van de vieringen en reflecties van deze bijzondere periode.
De Ari legt uit dat op Jom Kipoer een directe verbinding wordt gecreëerd tussen onze wereld, het rijk van Malkhut, en de bron van invloed, bekend als het rijk van Binah. Daarom wordt Jom Kipoer ook in het meervoud genoemd, omdat op deze dag, eens per jaar, alle drie de dimensies - de wereld van materiële illusie, de spirituele kanalen van invloed, en de wereld van waarheid, de bron van leven (het rijk van Binah) - samenkomen.
Terwijl we deze heilige dag naderen, worden we allemaal, ongeacht onze achtergrond of overtuigingen, uitgenodigd om deel te nemen aan dit diepgaande werk, een kans om een betere balans en harmonie in onszelf en in de wereld te bevorderen, een streven dat de kern vormt van de vieringen en reflecties van deze bijzondere periode.