Hoofd
In de mystieke traditie van de Kabbala en de studie van de Levensboom neemt het concept van 'Hoofd' een centrale plaats waarbij het verwijst naar de drie hoogste Sefirot, Keter, Chochma en Binah. Deze Sefirot vertegenwoordigen het 'domein van verborgen processen', in tegenstelling tot de volgende zes Sefirot, het 'lichaam', en de laatste, Malkhut of 'Eind', die samen het 'domein van zichtbare processen' en hun resultaat vormen.
Het 'Hoofd' in de Kabbalistische context is dus het rijk van oorzaken en potentieel, ver boven het zichtbare en tastbare. Dit betekent dat alles wat we waarnemen met onze vijf zintuigen - de materiële wereld en haar manifestaties - behoort tot het 'Lichaam', terwijl het 'Hoofd' zich bezighoudt met datgene wat verborgen is, de onderliggende oorzaken en onontdekte mogelijkheden. Een alledaags voorbeeld kan dit illustreren. Stel je voor, je kijkt naar een pen op je bureau. Je weet hoe het voelt om deze vast te houden en ermee te schrijven. Deze ervaring valt binnen het 'Lichaam' en 'Eind' van de Kabbalistische interpretatie.
Maar wat weet je niet over deze pen? Wat zijn de onzichtbare aspecten of potentiële gebruiken ervan die je nog niet hebt overwogen? Dit onbekende en onontdekte gebied behoort tot het 'Hoofd'. |
Het begrijpen van 'Hoofd' als een Kabbalistisch concept betekent dat je jezelf in een hogere, verheven positie plaatst, gericht op de EinSof. Dit zorgt voor een bredere en diepere perceptie, spiritueel, emotioneel en intellectueel.
Het betekent leven vanuit een oorzakelijk perspectief, in plaats vanuit effect, en in staat zijn om de potentie van toekomstige gebeurtenissen te zien voordat ze plaatsvinden. Dit helpt bij het maken van betere keuzes.
Het is belangrijk om te benadrukken dat dit geen doel op zich is in de Kabbala, maar eerder een vaak positieve bijwerking van het ontwikkelingsproces.
Dit concept wordt ook geïntegreerd in bepaalde Joodse feestdagen. 'Rosj HaSjana', vaak vertaald als het Joodse Nieuwjaar, betekent letterlijk 'Hoofd van het Jaar', wat wijst op deze diepere betekenis. Evenzo wordt 'Toe Biesjwat', het Nieuwjaar der Bomen, accurater vertaald als 'Hoofd van het Jaar der Bomen', wat de verbinding met dit concept versterkt.
Perceptie vanuit het 'Hoofd' betekent het manifesteren van je leven vanuit een perceptie van eenheid. 'Hoofd' duidt op een potentieel in de mens om verbinding te maken met het hoogste gedachtegoed, de Scheppingsgedachte. Dit biedt een unieke kijk op ons bestaan en onze interactie met de wereld om ons heen, een kijk die geworteld is in de diepste lagen van spirituele wijsheid en begrip.
Het betekent leven vanuit een oorzakelijk perspectief, in plaats vanuit effect, en in staat zijn om de potentie van toekomstige gebeurtenissen te zien voordat ze plaatsvinden. Dit helpt bij het maken van betere keuzes.
Het is belangrijk om te benadrukken dat dit geen doel op zich is in de Kabbala, maar eerder een vaak positieve bijwerking van het ontwikkelingsproces.
Dit concept wordt ook geïntegreerd in bepaalde Joodse feestdagen. 'Rosj HaSjana', vaak vertaald als het Joodse Nieuwjaar, betekent letterlijk 'Hoofd van het Jaar', wat wijst op deze diepere betekenis. Evenzo wordt 'Toe Biesjwat', het Nieuwjaar der Bomen, accurater vertaald als 'Hoofd van het Jaar der Bomen', wat de verbinding met dit concept versterkt.
Perceptie vanuit het 'Hoofd' betekent het manifesteren van je leven vanuit een perceptie van eenheid. 'Hoofd' duidt op een potentieel in de mens om verbinding te maken met het hoogste gedachtegoed, de Scheppingsgedachte. Dit biedt een unieke kijk op ons bestaan en onze interactie met de wereld om ons heen, een kijk die geworteld is in de diepste lagen van spirituele wijsheid en begrip.