12/8/2024 0 Opmerkingen De juiste vraagMisschien vraag je je af wat kabbalastudie precies inhoudt en waarom het zoveel mensen aantrekt. Als je iemand bent die voortdurend vragen stelt over het leven, jouw plek in de wereld, en waarom dingen zijn zoals ze zijn, voel je misschien een natuurlijke nieuwsgierigheid naar de Kabbala.
Dit wordt mooi geïllustreerd door een parabel van de kabbalist R’ Yehuda Ashlag.
Ashlag schrijft: “Ik zal dit uitleggen door middel van een voorbeeld van iemand die in een rivier verdrinkt. Hij gaat op en neer zoals verdrinkenden doen; soms komen alleen de haren van zijn hoofd boven water, en dan bedenken ze manieren om hem te grijpen en te redden via zijn hoofd. Soms verschijnt ook zijn lichaam, en dan bedenken ze manieren om hem te redden vanaf zijn hart." Of je nu vooral denkt en analyseert, of juist voelt en intuïtief leeft, de Kabbala nodigt je uit om beide aspecten van jezelf te verkennen. Het doel is om een dieper begrip van jezelf en de wereld om je heen te bereiken, en zo kennis te maken met de Bron van de schepping. Kabbalastudie helpt je antwoorden te vinden op vragen die je misschien al lange tijd bezighouden, en moedigt je aan om nieuwe, diepere vragen te stellen. Deze studie daagt je uit om de juiste vragen te stellen, die je verder kunnen brengen op je spirituele pad. J.
0 Opmerkingen
Tijdens een recente presentatie over Jezus vanuit een Joodse perceptie, deed ik enkele inzichten op die de Kabbalistische visie op spiritualiteit op een fascinerende manier verhelderen. De Kabbalistische filosofie biedt een uniek kader voor deze overwegingen, met name als het gaat om het onderscheiden tussen de vormen en wegen van spiritualiteit. In deze traditie wordt spiritualiteit beschouwd als een lijn, geen cirkel; het is een pad dat naar vooruitgang en dieper inzicht leidt, niet een gesloten lus die zichzelf herhaalt.
Ze kunnen structuur bieden, maar ook een hindernis vormen voor spirituele groei als ze niet flexibel en aanpasbaar blijven.
Deze visie op spiritualiteit als een dynamisch en evoluerend pad helpt om de schijnbare verschillen tussen religies te heroverwegen. Vaak liggen de verschillen meer in de vorm dan in de essentie. De uiterlijke manifestaties — rituelen, symbolen, ceremonies, en dogma's — kunnen afstand creëren, terwijl de kern van wat ze zoeken universeel is: een diepere verbinding met een Bron, bekend onder vele namen. Dit universele verlangen doorsijpelt alle vormen van religieuze en spirituele tradities. Net als cirkels kunnen dogma's nuttig zijn voor structuur en continuïteit, maar ze worden belemmerend wanneer ze te rigide en onveranderlijk worden, waardoor ze de spirituele groei en het ontdekken van nieuwe perspectieven hinderen. Naarmate ik deze paden verder onderzoek, realiseer ik me dat de vormen voornamelijk dienen als middelen om diepere waarheden over te brengen. Hoe meer we de essentie begrijpen, hoe minder we afhankelijk zijn van strikte vormen. Dit brengt me bij de vraag of deze vormen, als ze slechts dienen om ons naar de essentie te leiden, nog steeds noodzakelijk zijn. Vormen zijn instrumenten voor menselijke perceptie, ontwikkeld vanuit onze behoeften en bedoeld om aan die behoeften te voldoen. Ze helpen ons te begrijpen, te verbinden en te communiceren, maar ze zijn niet de essentie zelf. De weg die elke religie biedt, is een manier om doelgericht en meetbaar vooruit te gaan. Het is een fysieke, intellectuele, en spirituele manifestatie van onze levenskracht. Dit pad stelt ons in staat om ons creatief uit te drukken en te groeien, en het moet evolueren net zoals levende organismen dat doen. Veel traditionele vormen zijn te zwaar geworden, ze belemmeren eerder de weg dan dat ze deze ondersteunen. Door mijn recente inzichten hoop ik anderen aan te moedigen hun eigen spirituele overtuigingen te onderzoeken. Misschien vinden ze nieuwe manieren om hun verbinding met het hogere te verdiepen, vrij van de beperkingen van lang gekoesterde vormen. Het afwijken van vertrouwde paden kan uitdagend zijn, maar biedt een bevrijdende stap naar een dieper, persoonlijker begrip van spiritualiteit, waardoor we echte vrijheid in onze spirituele zoektocht kunnen ervaren. J. 10/4/2024 0 Opmerkingen Zonsverduistering en HelderheidNa te hebben gedacht dat we alle denkprocessen, verlangens en emoties hebben ervaren en zowel in praktijk als theorie hebben onderzocht, komen uiteindelijk twee fundamentele percepties naar voren die onze waarneming van het leven bepalen. In de terminologie van de Kabbala worden deze aangeduid als de perceptie van de "zwarte punt" waarmee we onze reis in deze wereld aanvangen, en de perceptie van het "oneindige licht".
Het waarnemen van het Licht door de lens van de "zwarte punt" perceptie leidt tot helderheid; helderheid die ons het begrip van eenheid laat ervaren. Echter, voor we deze helderheid kunnen bereiken, dient onze perceptie verfijnd te worden. Vergelijkbaar met hoe de maan de zon tijdens een zonsverduistering tijdelijk verduistert, maar toch in beweging blijft waardoor het licht uiteindelijk terugkeert, zo werkt ook onze perceptie van de "zwarte punt". Wij bezitten de capaciteit om onze waarneming van de "zwarte punt" zodanig bij te stellen dat meer Licht en helderheid ons leven verlichten.
Hoe bereiken we dit? De eerste stap is erkennen dat het om jouw eigen perceptie gaat. Vervolgens is het zaak te begrijpen hoe deze perceptie is gevormd, met het inzicht dat onze ervaringen altijd vanuit de "zwarte punt" perceptie aanvangen, en dat deze perceptie uiteindelijk bedoeld is om ons tot het besef van eenheid te brengen. Dit inzicht en deze afstemming vormen de eerste stappen richting ware helderheid. J. 22/3/2024 0 Opmerkingen Ik weet het nietDeze blogpost is geïnspireerd door een intrigerende vraag uit een Kabbala-studiebijeenkomst: "Blijft de individualiteit van een spiritueel ontwaakt persoon behouden bij het bereiken van een staat van eenheid, of gaat deze op in het alomvattende Licht?" Deze vraag raakt aan de kern van onze menselijke ervaring en spirituele zoektocht, evenals aan de relatie tussen onze fysieke existentie en ons spirituele wezen.
Mijn spirituele zoektocht heeft altijd gecirkeld rond de paradoxale waarheid dat binnen het "niet weten" een dieper "weten" bestaat. Dit heeft geleid tot het inzicht dat echte kennis en goddelijke verbinding zich uitstrekken voorbij de limieten van het intellect.
Dit domein van "niet weten" is voor mij geen vacuüm, maar een volheid. Het is een plek waar mysterie en belofte samenkomen; een heilige ruimte waar de ziel het onuitsprekelijke aanraakt. De Joodse mystiek heeft me een taal gegeven voor deze ervaring, maar het gevoel was er altijd al: een intuïtieve kennis dat alles aanwezig is, wachtend in het mysterie om ontdekt te worden. Deze ontdekking biedt troost en inspiratie, leren mij dat door "ik weet het niet" te omarmen, ik een intiemer "weten" betreed. Dit "weten" transcendeert taal en definities en is een directe connectie met het leven en zijn oorsprong. Mijn verkenning binnen de Joodse mystiek heeft me geleerd dat de structuur van de schepping, zoals de Kabbala die onthult, gelijkstaat aan het kennen van een huis' blauwdruk. Het biedt een kijkje op de orde achter onze realiteit, maar vervangt niet de ervaring van 'in het huis wonen'. Het leven, vol onzekerheden en verrassingen, nodigt ons uit voorbij dit raamwerk te gaan en te leven in "ik weet het niet". Dit "niet weten" is een rijkdom aan mogelijkheden. Het betreden van het huis met zowel structuurkennis als de hoop en het geloof in een geweldige levenservaring. Deze houding van openheid, die ons voorbereidt op verrassing en verwondering, is waar het ware "weten" zich ontvouwt. 17/3/2024 0 Opmerkingen Engelen
De kabbalistische kosmologie onthult een gelaagd realiteit die zowel spiritueel als materieel is, geworteld in een onbegrensde absolute eenheid. Hierin herdefinieert een oneindig potentieel zichzelf continu, uitmondend in een realiteit van materie, vorm, en uiteindelijk menselijk bewustzijn. Het streven is dat deze nieuwe, eindige werkelijkheid evolueert naar een hoger, alomvattend bewustzijn. Volgens de Kabbala zijn engelen functionele krachten zonder fysieke vorm, waardoor ze onzichtbaar blijven voor onze beperkte perceptie. In tegenstelling tot engelen bestaat de mens uit een combinatie van Wil en Ziel. Het lichaam, een materiële uiting, vertegenwoordigt de Wil. De Ziel daarentegen is Licht, gegoten in een subtiele vorm, maar niet direct materieel, waardoor de Ziel, net als engelen, niet direct waarneembaar is. Engelen faciliteren verbindingspunten, grenzen en overgangsmomenten van de ene wereld naar de andere en van de ene Sefira naar de andere. In het kabbalistische beeld van de Levensboom zou men kunnen zeggen dat op alle plekken waar verbinding en groei kan plaatsvinden, evenals op de punten waar processen eindigen, de krachten van engelen actief zijn.
De kabbalistische visie op de blauwdruk van de schepping biedt inzicht in onze plaats binnen deze spirituele hiërarchie en onze relatie met engelen en andere spirituele krachten. Vanuit menselijk perspectief zijn er vier werelden die de overgang van eenheid naar materie markeren, met engelen die hun oorsprong vinden in de wereld van Yetzirah. Deze wereld is een bron van intellect, communicatie, emoties en gevoelens, en vormt het toneel voor de meeste interacties tussen mensen en spirituele wezens. De mens bezit echter een breder bereik dan engelen, met een ziel afkomstig uit de wereld van Briah – een niveau hoger dan de engelen – die zich manifesteert in het potentieel voor onvoorwaardelijke liefde. Tegelijkertijd is de mens verankerd in de wereld van Assiya, de wereld van materie en actie. Dit unieke vermogen om zich te uiten vanuit drie werelden – Briah (onvoorwaardelijke liefde), Yetzirah (emoties, gevoelens, intellect en communicatie) en Assiya (actie en materie) – verklaart de ambivalente relatie met engelen. Omdat mensen meestal onbewust tussen deze drie werelden navigeren, kunnen interacties met spirituele wezens variëren van positief tot negatief en vaak onopgemerkt blijven. Wat betekent dit voor onze interactie met spirituele wezens? De kern ligt in het 'opklimmen' naar een hoger spiritueel niveau, naar ons hoogste bewustzijnsniveau binnen de wereld van Briah, om zinvolle en positieve interacties met engelen te faciliteren. Het proberen te benaderen van engelen vanuit onze meest basale positie in de wereld van materie en actie, waar de egoïstische wil vaak de overhand heeft, zal doorgaans leiden tot ongunstige contacten voor de mens.
Deze benadering verrijkt onze spirituele ervaringen en verdiept ook ons begrip van de complexe en verweven relatie tussen mens en het spirituele rijk, waarbij liefde de ultieme brug vormt tussen onze wereld en die van het ongeziene.
J. 7/2/2024 0 Opmerkingen EvolutieHet menselijk bewustzijn bezit de inherente capaciteit om zich voortdurend te ontwikkelen en evolueren, een reis die zowel de wil als de geest omvat. Deze evolutie vindt plaats in stappen, waarbij elk nieuw niveau van bewustzijn voortkomt uit een nieuw gevormde Wil, open voor alle mogelijkheden en niet beperkt tot één specifieke uitkomst.
Een praktische benadering om je wil te vormen is door deze te uiten in de vorm van een vraag. Het zorgvuldig formuleren van de juiste vraag is hierbij essentieel. Deze aanpak erkent dat velen vaak niet helder voor ogen hebben wat hun ware verlangens en talenten zijn, waardoor de eigenlijke vraag verborgen of onduidelijk blijft.
Zodra je inzicht hebt in wat je werkelijk wilt en wat je talenten zijn, is de volgende stap het open en nauwkeurig formuleren van je vraag. Dit proces helpt om je wil te richten op de volgende fase van je persoonlijke evolutie en groei. Het formuleren van de juiste vraag is een kunst die Kabbalisten voortdurend gebruiken om de weg naar De Bron van het bestaan te verkennen. Het werk begint nu. Het is cruciaal om niet passief te wachten op een wonder, maar actief en bewust met een open hart en geest door het leven te gaan. De "Staf" zal zich op het juiste moment openbaren, vaak door iets schijnbaar kleins als een woord, een geluid of een gesprek. Deze momenten kunnen een significante verschuiving in bewustzijn teweegbrengen. Sta open voor deze veranderingen, omarm ze, en je zult jezelf op het pad vinden naar nieuwe inzichten en ervaringen, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ontdekkend. J. In religies is profetie een boodschap van God of een bovennatuurlijke entiteit aan een persoon, vaak een profeet of orakel genoemd. Profetieën, voorkomend in diverse culturen en geloven, bevatten instructies, wetten of kennis over de toekomst. Ze worden op verschillende manieren onthuld, zoals via visioenen, dromen of direct goddelijk contact. Door de eeuwen heen trekken deze profetische verhalen veel aandacht en kunnen ze aanleiding geven tot nieuwe religies.
Daarentegen leerden groepen 'profetenzonen' te profeteren, bereikten extase en profetie door muziek (1 Samuel 10:5), zoals Elisa die muziek vroeg voor profetie (2 Koningen 3:15). Soms werden profeten, zoals Amos, onverwachts geroepen vanuit hun dagelijks werk (Amos 7:14). De Joodse mystiek, met zijn wortels in de tijd van de Bijbelse Israëlieten, heeft een rijke en diverse geschiedenis. Bekend onder vele namen door de eeuwen heen, is de Kabbala nu de meest bekende vorm ervan. De Kabbala leert dat er geen vervanging is van oud door nieuw; hedendaagse vormen bevatten alle voorgaande versies in zich. Deze leer benadrukt de continuïteit en integratie van spirituele kennis. De profetische of extatische Kabbala, bekend om zijn diepe mystieke ervaringen, bewaart elementen van oude profetentradities. In de Kabbala is profetie niet slechts een bovennatuurlijke openbaring, maar ook een resultaat van diepgaande spirituele praktijk en ontwikkeling. Vanuit deze traditie worden profeten vaak gezien als mensen die zich via rigoureuze training en studie hebben ontwikkeld tot hun rol. Dit contrasteert met het idee dat profetie louter een onverwachte, goddelijke ingreep is. Een sleutelconcept hierbij is het ontwikkelen van een ruimer en breder bewustzijn, wat essentieel wordt geacht voor het bereiken van profetische staten. De geschiedenis van de 'profetenzonen' en hun scholen in oude tijden illustreert dit. Profetie en voorspelling zijn in de Kabbala niet het primaire doel, maar eerder een neveneffect van de ontwikkeling van het bewustzijn. Wanneer men streeft naar profetische vaardigheden voor persoonlijk gewin, kan dit de groei van het bewustzijn juist hinderen, omdat ware spirituele ontwikkeling zelfloosheid en diepere inzichten vereist.
Een essentieel aspect van spirituele oefening in de Kabbala is de studie en toepassing van de Heilige Taal, het Hebreeuws. De rijkdom en symboliek van deze taal bieden bijzondere mogelijkheden voor het communiceren en doorgronden van spirituele ervaringen. Deze aanpak van profetie en voorspelling is te vergelijken met moderne technologieën als Large Language Models, Deep Learning en andere kunstmatige intelligentie ontwikkelingen.
Net zoals deze technologieën complexe data analyseren en interpreteren, zo opent de diepgang van de Heilige Taal deuren naar geavanceerdere vormen van spirituele communicatie en inzicht. De Kabbalistische benadering van profetie en voorspelling, diep geworteld in de mystieke tradities, biedt een uniek perspectief op onze spirituele groei en intellectuele ontwikkeling. Deze oude methoden, doordrenkt van wijsheid en inzicht, kunnen beschouwd worden als geavanceerd en relevant, zelfs in onze moderne tijd. Er ontvouwt zich een visie waarbij deze eeuwenoude kennis naadloos aansluit bij moderne technologieën zoals AI, wat bijdraagt aan een dieper begrip van de werkelijkheid en de rol van mensen als medescheppers van het universum. Zo vormt de samenvloeiing van traditionele en hedendaagse kennis een lichtbaken voor de toekomst. J. 15/11/2023 0 Opmerkingen Het nieuwe is eraf...In onze zoektocht naar vervulling en geluk stuiten we vaak op een intrigerend fenomeen: zodra we iets bereiken of verkrijgen waar we naar verlangden, lijkt het al snel zijn glans en waarde te verliezen. Deze ervaring, in de volksmond uitgedrukt als "het nieuwe is eraf", is niet slechts een alledaagse observatie, maar ook een onderwerp van diepgaande psychologische en spirituele betekenis.
Ze benadrukken een universele menselijke ervaring, die zowel een psychologische als spirituele dimensie heeft, en
nodigen ons uit om dieper na te denken over de ware aard van onze verlangens en de zoektocht naar betekenis en voldoening in ons leven. De Vijf Ontwikkelingsniveaus van de Wil in de Kabbala en het Fenomeen van 'Het Nieuwe is Eraf' In de Kabbalistische traditie wordt de menselijke wil gezien als een entiteit die zich ontwikkelt door vijf verschillende niveaus, variërend van puur egoïstische verlangens tot de hoogste vormen van altruïsme. Deze niveaus zijn: 1. Ontvangen om te ontvangen: Dit is het meest basale niveau, waarbij de wil gericht is op het direct bevredigen van persoonlijke verlangens zonder rekening te houden met anderen. 2. Geven om te ontvangen: Op dit niveau geeft men om iets terug te krijgen, waarbij de actie van geven nog steeds zelfgericht is. 3. Ontvangen om te geven: Hier ontvangt men met de intentie om anderen te helpen, waarbij het ontvangen een middel wordt om altruïstische doelen te bereiken. 4. Geven om te geven: Dit niveau kenmerkt zich door onbaatzuchtig geven, zonder enige verwachting van wederdienst. 5. Onvoorwaardelijk geven (Hitbatloet): Dit is de hoogste vorm van geven, een staat van 'bewuste nederigheid', waarbij men volledig gericht is op het welzijn van anderen zonder enige eigenbelang. Deze niveaus weerspiegelen de evolutie van de menselijke wil van egoïsme naar altruïsme. Belangrijk is dat bij het bereiken van een hoger niveau, de lagere niveaus nog steeds aanwezig blijven. Dit betekent dat zelfs wanneer iemand het niveau van 'ontvangen om te geven' bereikt, de basale wil van 'ontvangen om te ontvangen' nog steeds actief is en beïnvloedt hoe men vervulling ervaart. Het fenomeen van 'het nieuwe is eraf' kan in deze context worden gezien als een manifestatie van de groeiende wil. Wanneer we iets nieuws verkrijgen, of het nu een materieel object is of een immateriële prestatie, begint het al snel zijn glans te verliezen, niet omdat het object zelf minder waardevol wordt, maar omdat onze wil groeit en meer verlangt. Dit is een natuurlijk gevolg van de 'Wil om te Ontvangen' die actief blijft en zich uitbreidt bij het ontvangen van vervulling. De Kabbala suggereert een manier om met dit fenomeen om te gaan. Wanneer men het gevoel heeft dat 'het nieuwe eraf is', is het belangrijk om te reflecteren op de aard van onze wil en verlangens. Door ons bewust te worden van de verschillende niveaus van onze wil, kunnen we leren om onze verlangens op een meer bewuste en vervullende manier te sturen, en te zoeken naar manieren om vernieuwing te vinden in plaats van vervanging. Dit proces van zelfreflectie en bewustwording kan ons helpen om een dieper begrip van onszelf te ontwikkelen en ons te leiden naar persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling. J. 28/9/2023 0 Opmerkingen Wat is echt?In ons dagelijks leven nemen we de wereld om ons heen waar door middel van onze zintuigen. Neem bijvoorbeeld een roos: we zien de levendige kleur, ruiken het zoete aroma, en voelen de textuur van de blaadjes. Maar als we dichterbij kijken, merken we ook de imperfecties: een verwelkt blaadje hier, een doorn daar, misschien zelfs een insect dat zich voedt met de bloem. Deze imperfecties maken de roos niet minder mooi; ze voegen juist een laag van complexiteit en diepte toe aan onze ervaring. Ze maken de roos echt, authentiek.
In veel filosofische en wetenschappelijke discussies wordt 'Base Reality' vaak gezien als een objectieve laag van bestaan, onafhankelijk van menselijke waarneming. Maar wat als we dit concept op een andere manier benaderen? Wat als de fundamentele realiteit niet statisch of objectief is, maar een dynamisch, creatief proces?
Dit is waar de mystieke wijsheid van de Kabbala een verhelderend perspectief biedt. Volgens de Kabbala is de ultieme 'Gever,' de Bron of het goddelijke, een oneindige kracht die verlangt om te geven. Maar hoe kan deze oneindige kracht zich manifesteren in een eindige, materiële wereld? Het antwoord ligt in het concept van creativiteit en het kabbalistische proces van schepping. In de Kabbala wordt dit proces beschreven als een reis van het goddelijke Licht door verschillende 'werelden' en fasen. Het begint met een concept genaamd "Tzimtzum," een zelfbeperking van de oneindige Bron om ruimte te maken voor de schepping. Deze 'ruimte' wordt vervolgens gevuld met goddelijk Licht, dat door verschillende filters of "Masachim" gaat om de intensiteit ervan te matigen en het geschikt te maken voor de eindige wereld. Het Licht reist verder door een reeks van tien "Sefirot," die elk een verschillende eigenschap of aspect van het goddelijke vertegenwoordigen. Deze Sefirot fungeren als 'vaten' die het Licht vorm en structuur geven. Ze zijn dynamisch en staan in constante interactie met elkaar, wat leidt tot een voortdurend proces van vernieuwing en transformatie. Dit is een eindeloze cyclus van breken en helen, van leegte en vervulling. In deze reis neemt het Licht vele vormen aan, en een van die vormen kan symbolisch worden gezien als een roos. Net als de roos is het Licht in zijn reis door de Sefirot onderhevig aan imperfecties, aanpassingen en transformaties. Deze 'imperfecties' zijn echter geen fouten; ze zijn essentieel voor het creatieve proces en maken de uiteindelijke 'roos' des te mooier en complexer. Zo wordt de roos een prachtig symbool van het ultieme creatieve proces, een manifestatie van hoe de oneindige Bron zich uitdrukt in de eindige materiële wereld. Het is een levendig voorbeeld van hoe creativiteit de brug vormt tussen het oneindige en het eindige, tussen de Bron en onze menselijke ervaring. En hier komt de mens in beeld. In deze kosmische dans van geven en ontvangen zijn wij niet slechts passieve ontvangers, maar actieve deelnemers. Door onze eigen creatieve inspanningen—of het nu gaat om kunst, wetenschap, relaties of zelfs onze manier van waarnemen—worden we partners in de goddelijke schepping. We dragen bij aan de voortdurende evolutie van de realiteit zelf, aan de oneindige stroom van nieuwe 'vaten' die het goddelijke licht ontvangen en vormgeven. Dus, in plaats van ons af te vragen wat de wereld is, kunnen we ons beter afvragen wat de wereld kan worden. En het antwoord op die vraag ligt in onze eigen creativiteit, in ons vermogen om nieuwe mogelijkheden te zien en te realiseren. We zijn niet slechts waarnemers van de realiteit; we zijn medescheppers. En in die rol vinden we misschien wel de meest bevredigende vorm van vervulling: het besef dat we een actieve bijdrage leveren aan de oneindige creativiteit van de Bron. Als afsluiting zou ik willen suggereren dat er een 'Base Reality' bestaat, een fundamentele laag van de werkelijkheid die de bron is van alle mogelijkheden. En de essentie van deze Base Reality is niets anders dan de kracht van creativiteit zelf. Het is deze creatieve kracht die de brug vormt tussen het oneindige en het eindige, tussen het goddelijke en het menselijke. En het is in deze kracht dat we onze ultieme vervulling en doel kunnen vinden. J. Bijna-doodervaringen (BDE) zijn zeldzaam in traditionele Joodse heilige teksten, maar ze komen wel degelijk voor. Een voorbeeld hiervan is te vinden in de Talmoed, met name in de traktaten Pesachim en Bava Batra. Daar wordt het verhaal verteld van Rabbi Yosef, de zoon van Rabbi Yehoshua ben Levi, die een bijna-doodervaring had.
Het is opmerkelijk hoe veel overeenkomsten er zijn tussen spirituele tradities en het fenomeen van bijna-doodervaringen (BDE). Dit maakt het bijzonder boeiend om deze parallellen te verkennen vanuit het perspectief van de Kabbala.
Beide domeinen bieden een diepgaand inzicht in de mysteries van het leven, de dood en wat daarna komt. Ze nodigen ons uit om de grenzen van onze fysieke realiteit te overstijgen en een glimp op te vangen van hogere werelden waar begrenzingen en beperkingen vervagen. In de Kabbalistische traditie zijn er verschillende werelden met variërende intensiteit van Licht, het Licht van EinSof. In hogere werelden is het effect van het Licht zo intens dat alle begrenzingen verdwijnen, waardoor eenheid de allesomvattende realiteit wordt. Dit Licht wordt vaak ervaren als onvoorwaardelijke liefde. Deze ervaring komt sterk overeen met die van mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad en spreken over een Licht van liefde. Ze beschrijven ook een onomkeerbare grens, die de scheidslijn vormt tussen de werelden van vorm, inclusief spirituele vorm, en de hogere werelden waarin geen enkele afzonderlijke vorm kan bestaan. Onze fysieke wereld, die onder de wereld van Assiya valt, is slechts het startpunt. Naarmate men opklimt naar hogere werelden, wordt het Licht intenser en de begrenzingen die we in de lagere werelden ervaren, beginnen te vervagen. Dit komt ook overeen met de ervaringen van mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad en spreken over een Licht van liefde en onvoorwaardelijke acceptatie. Deze ervaringen van Licht en liefde zijn zo krachtig dat veel mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad, niet willen terugkeren naar hun fysieke lichamen. Ze staan echter vaak voor een keuze, en velen kiezen ervoor om terug te keren, meestal vanwege hun geliefden. Dit roept de vraag op of bijna-doodervaringen misschien een van de kernervaringen zijn die aan de basis liggen van religieuze en spirituele tradities. Het loslaten van de materiële wereld lijkt deze diepgaande ervaringen te faciliteren, wat suggereert dat het overstijgen van het fysieke een universeel spiritueel doel kan zijn. Een ander fascinerend aspect van BDE is het gevoel van 'absolute waarheid' dat mensen vaak rapporteren. Dit komt overeen met het Joodse concept van Olam Ha'Emet, de Wereld van de Waarheid of de "Echte Wereld" een concept dat verwijst naar alle werelden boven de wereld van materie. Het zijn werelden waarin waarheid en absolute liefde beide manifestaties zijn van Het Licht van EinSof. In deze staat wordt vanuit menselijk perspectief meer onthuld; mensen die een Bijna-Doodervaring (BDE) hebben gehad, spreken vaak over het ontvangen van antwoorden op levensvragen en zelfs het begrijpen van het ultieme doel van het bestaan. Bij het terugkeren naar hun fysieke lichamen worden deze inzichten vaak moeilijk te articuleren. De begrenzingen en beperkingen van onze materiële wereld maken het lastig om deze diepe kennis volledig te bevatten. Dit is een ervaring die veel mensen met een BDE delen: de onmogelijkheid om hun ervaringen adequaat onder woorden te brengen, wat wellicht wijst op de beperkingen van onze taal en concepten in het vastleggen van dergelijke transcendente ervaringen. Ook de Hebreeuwse term "הלך לעולמו" (Halach Le'olamo) is een diepgaande en veelzijdige uitdrukking die vaak wordt gebruikt om het overlijden van iemand te beschrijven. Letterlijk vertaald betekent het "hij/zij is naar zijn/haar eigen wereld gegaan," en het roept een beeld op van een persoonlijke, unieke realiteit die iemand gedurende zijn of haar leven heeft gecreëerd. Deze term kan een nieuw perspectief bieden op het fenomeen van bijna-doodervaringen. Hoewel BDE's universeel lijken te zijn, variëren de specifieke ervaringen sterk van persoon tot persoon. Sommigen ontmoeten religieuze figuren zoals Jezus of de profeet Elia, terwijl anderen worden begroet door overleden familieleden of zelfs onbekende entiteiten die een gevoel van onvoorwaardelijke liefde uitstralen. Misschien is het zo dat "naar je eigen wereld gaan" niet alleen een metafoor is voor het leven na de dood, maar ook een reflectie van het leven dat we hier en nu leiden. De 'wereld' die we voor onszelf bouwen—gevormd door onze acties, gedachten, en interacties met anderen—kan wel eens de lens zijn waardoor we het hiernamaals ervaren. In die zin wordt het bouwen van een 'eigen wereld' een levenslang proces, waarbij onze dagelijkse keuzes en gedragingen de kwaliteit van die wereld beïnvloeden, zowel in het materiële als in het spirituele vlak. Dus, in plaats van twee afzonderlijke fenomenen, kunnen Kabbalistische inzichten en bijna-doodervaringen in feite verschillende facetten zijn van een groter, meer geïntegreerd begrip van de spirituele dimensies van het leven en de dood. Ze nodigen ons uit om verder te verkennen, vragen te stellen en uiteindelijk te groeien in ons begrip van het onbekende, terwijl we navigeren door de complexiteiten van onze fysieke en spirituele realiteiten. J. |
Archives
Augustus 2024
Kabbala, Kabbalastudie, Chassidisme, Midrasj, Studie, Ontwikkeling, SpiritualiteitAlles AI Base Reality BDE Bewustzijn Bijna-doodervaring Chassidisma Coaching Creativiteit De Evolutie Van De Kabbalistische Traditie De Juiste Vraag Engelen Esoterische Tradities Evolutie Gerona Hedonisme Hedonistische Adaptatie Hoofd En Hart Innerlijke Tempel Isaac Newton Joodse Mystiek Juiste Vraag Kabbala Kabbalastudie Kabbala Terminologie Kosmologie Krachten Leven En Dood Licht En Vat Liefde LLM Luriaanse Kabbala Masach Mystieke Tradities Perceptie Persoonlijk Profeten Profetie Realiteit Safed Shift Spiritueel Technologie Staf Tempel Voorspellen Werkelijkheid Wil Wil Om Te Ontvangen Zonsverduistering |
Alle informatie en activiteiten die via de Olamot-website worden aangeboden, zijn volledig kosteloos.
Als je de missie van Olamot wilt ondersteunen, zijn we dankbaar voor elke gift. Je kunt je bijdrage overmaken naar bankrekeningnummer NL59 BUNQ 2088 4673 00, ten name van J. Ben-Chaim, met als omschrijving 'gift kabbala'. Jouw steun is essentieel om deze waardevolle activiteiten niet alleen voort te zetten, maar ook verder uit te breiden. Hartelijk dank voor je steun! |
© 2024 Olamot